Vad gör vi när vi tittar på TV? Vi googlar på snus!

TV-tittandet har blivit en alltmer interaktiv upplevelse för många svenskar. Vi nöjer oss inte längre med att bara titta – vi multitaskar genom att surfa, skicka meddelanden och, kanske mest överraskande, googla.

En av de vanligaste produkterna som söks efter medan vi tittar på TV? Snus. Medan vi slappnar av framför skärmen är det många som tar fram mobilen för att utforska nya snussorter och smaker.

TV och mobilen – en oskiljaktig duo

Svenskar tillbringar fortfarande mycket tid framför TV, även om linjär-TV har minskat i popularitet. Streamingplattformar som Netflix och TV4 Play har tagit över, men oavsett vilken skärm vi använder har vårt TV-tittande förändrats.

Idag är det sällsynt att vi tittar på TV utan att samtidigt ha mobilen i handen. Det så kallade "second screening"-fenomenet, där vi använder mobilen samtidigt som vi tittar på TV, har blivit en naturlig del av vår vardag (Think with Google).För många innebär det att snabbt kolla upp något vi ser på TV eller att söka efter något som väcker vår nyfikenhet – och för en stor del av befolkningen handlar det om snus.

Snus som en del av TV-kvällen

Snus är mer än bara en vana; det är en produkt som engagerar och lockar till nyfikenhet. Under andra kvartalet 2024 visade data från Snuskuriren att sökningarna på snusprodukter på nätet uppgick till över 3,35 miljoner, med en stabil marknad för både traditionellt snus och vitt snus​ (Nictrack). Många av dessa sökningar sker när folk tittar på TV, och det är ingen slump. TV-tid är också en tid för avslappning, och för snusare är det ett naturligt tillfälle att googla nya produkter, smaker eller varumärken att prova.

Populära snusmärken bland TV-tittarna

Vilka snusmärken är det då som dominerar sökningarna? Enligt Snuskuriren fortsätter Lundgrens snus att vara det mest populära märket för traditionellt snus, även om varumärket tappat en del mark. Knox har däremot ökat sin popularitet och har nu en marknadsandel på 9,4%​ (Nictrack) När det gäller vitt snus är Velo den obestridda marknadsledaren, med en marknadsandel på nästan 40%​ (Nictrack).

Dessa varumärken är inte bara populära i sökmotorer – de är en del av den rutin som många snusare har under TV-tittande. Det är ett ögonblick av vila, där TV står på i bakgrunden och mobilen används för att utforska nästa snusupplevelse.

Mobiltelefonen – TV-tittarens bästa vän

Enligt Svenskarna och internet 2024 är det inte bara snus vi söker på medan vi tittar på TV. Sociala medier som YouTube och Facebook används också frekvent under dessa stunder, vilket gör det enkelt att interagera med andra eller hitta rekommendationer och tips​ (Internetstiftelsen). Detta beteende är särskilt vanligt bland yngre generationer, som är vana vid att ständigt vara uppkopplade.

Andra tillfällen då svenskarna Googlar som mest

När man ligger i sängen

Enligt flera undersökningar söker många människor information på sina smartphones innan de somnar eller direkt när de vaknar. Vanliga sökningar utöver snus kan vara nyheter, väder, sociala medier eller snabba fakta man vill kolla upp.

När man äter

Det är inte ovanligt att människor googlar medan de äter, speciellt om de äter ensamma. De kanske letar upp recept, söker information om något de pratar om under måltiden, eller bara scrollar genom nyheter och underhållning.

På jobbet

Många söker aktivt på Google under arbetsdagen, både för jobbrelaterade och personliga syften. Detta kan vara allt från att hitta information för ett projekt till att kolla upp en snabb fakta eller hantera privata ärenden.

I kollektivtrafiken

När folk pendlar på bussen, tåget eller tunnelbanan, särskilt i storstäder, är det mycket vanligt att man använder sina mobiler för att googla, läsa nyheter, eller söka efter vägbeskrivningar.

När man handlar

Både i butiker och online är det vanligt att människor söker information om produkter, och då inte bara snus. Man jämför priser eller letar recensioner medan man handlar.

Snus, TV och framtida trender

Det är tydligt att snusandet har blivit en del av vår TV-tittarupplevelse, och trenden ser inte ut att avta. Medan traditionellt snus fortsätter att minska i popularitet, ökar intresset för vitt snus och nikotinfria alternativ. Denna förändring speglar en bredare trend där hälsomedvetna konsumenter söker efter produkter som är mindre skadliga.