Spelbolagen står för en viktig del av många TV-bolags intäkter

TV-branschen är delvis beroende av reklamintäkter. I det avseendet fyller spelbolagen en viktig roll. Spelbolagen med svensk licens lägger miljardbelopp på marknadsföring årligen och av den kakan går en betydande del till TV-reklam.

Spelbranschen i Sverige är reglerad sedan 2019 och många aktörer kämpar om att ta marknadsandelar. Det handlar inte bara om att ha en bra produkt att erbjuda spelarna, utan marknadsföring är också en viktig åtgärd för att lyckas över tid. “Syns man inte så finns man inte”, som man brukar säga.

Det läggs miljarder kronor på marknadsföring - per år, vilket säger en hel del om hur betydelsefull spelreklam är.

Olika aktörer tar del av kakan. Det kan exempelvis handla om idrottsklubbar i bandy, speedway och fotboll. Ta exempelvis Allsvenskan och Superettan i fotboll, där Unibet är huvudsponsor och går in med enorma pengar över tid. Pengar som betyder väldigt mycket för svensk klubblagsfotboll på elitnivå. Inte minst för att kunna locka till sig bra spelare och behålla befintliga.

TV-branschen är en annan bransch som drar vinning av detta. Många spelbolag väljer att köpa exponering i TV. Pengar som bidrar till att finansiera TV-bolagens verksamhet, som ofta är väldigt dyr. TV-bolagen har till exempel utgifter för rättigheter, personal, lokaler och videoutrustning.

Noterbart är att med spelbolag avses inte bara bettingsidor, utan även aktörer med casino på nätet. Många av dessa spelbolag erbjuder båda och i dagens tider eftersom att så många bettingintresserade även har ett intresse av nätcasino och tvärtom.


När det gäller att kunna erbjuda en så bra produkt som möjligt så satsar spelbolagen bland annat på bra och snabba betalningsmetoder. Casino med Swish är något som många spelare efterfrågar. Delvis till följd av att Swish är en så snabb, säker och smidig betalningsmetod som ger möjlighet till oerhört snabba uttag av eventuella vinstpengar.