Är våra traditionella TV-vanor på väg att dö ut?

Det mesta tyder på att det traditionella sättet att konsumera TV-underhållning inte längre är lika vanligt som tidigare. På en moderniserad TV-marknad har konkurrensen och den tekniska utvecklingen gjort att utbudet förändrats i grunden, vilket också har fått konsekvensen att de traditionella TV-vanorna kan vara på väg att dö ut eller åtminstone förändras i grunden. 

TV har som medium varit en viktig del av människors vardag sedan 1950-talet när TV-apparaten så sakteliga letade sig in i svenska hem. Under den senare delen av 1900-talet hade den absoluta majoriteten av befolkningen tillgång till en TV i hemmet, även om det i många fall bara fanns två TV-kanaler att titta på. 

Redan i slutet av 1900-talet och i början av 2000-talet förändrades utbudet stort, när fler TV-kanaler lanserades och människor plötsligt fick chansen att använda en parabol för att få tillgång till ännu fler sändningar. På det sättet förändrades TV-vanorna redan då, även om det fortfarande var sig likt i termer av att människor samlades runt TV-apparaten vid specifika tider för att titta på TV tillsammans. 

Från 2000-talet och framåt har de traditionella och sociala TV-vanorna sakta men säkert förändrats och nu kan man ställa sig frågan om traditionen är på väg att dö ut? 

Interaktiv underhållning är mer intressant 

En utveckling som skyndat på den traditionella TV-vanans död är tillgången till annan underhållning, som nu har blivit väldigt mycket större och bättre. Den lediga tid som människor har över efter jobbet eller skolan behöver inte spenderas framför en TV längre. Nu finns det massor av andra underhållningsformer som också går att njuta av från hemmet. 

Den interaktiva underhållningen har blivit väldigt populär. Det kan handla om datorspel eller TV-spel, där man helt enkelt använder en skärm, men snarare spelar själv än sitter och tittar på ett TV-program som sänds direkt till en. 

Den interaktiva underhållningen låter tittaren vara mer involverad och engagerad, något som visat sig väldigt populärt. I dagens läge finns det massvis av olika spel att spela på sin dator, mobil, surfplatta eller spelkonsol. Dessutom kan man spela interaktiva spel om pengar, då i form av casinospel. Om du vill börja spela casinospel kan du hitta ett utländskt casino på denna PokerStrategy-guiden

Statistiken är tydlig: Streaming blir mer och mer populärt 

Det finns många undersökningar som visar att sättet som människor tittar på sina TV-program, filmer eller sportevent skiljer sig idag jämfört med tidigare. Det är också ett sätt som TV-vanorna har förändrats i grunden. 

Streamingen är det som nu blivit mer populärt, eftersom det sker digitalt och går att titta på utan att ha tillgång till en fast TV. Telia skriver i en rapport i slutet av 2024 att streamingen under juli månad var 61% högre under 2024 än under 2023. Det är bara en av flera rapporter som på ett tydligt sätt visar hur mycket streamingen växer och hur populärt det är att streama. 

Det finns fortfarande linjära TV-kanaler att titta på, men det är streamingen som drar flest tittare och som möjliggör för fler att få tillgång till det TV-utbud som finns. Det märks också på hur TV-bolagen själva förhåller sig till streaming kontra linjära TV-sändningar. Discovery meddelade när man tog över den allsvenska sändningsrättigheten inför säsongen 2020 att man endast skulle sända 30 av matcherna i linjär TV, medan resten skulle streamas via Discovery (eller HBO Max som tjänsten numera heter). 

On-demand ger flexibiliteten människor vill ha 

Ett annat sätt som TV-vanorna har förändrats är att människor nu i större utsträckning kan kolla på TV-program on-demand. Det innebär att man själv bestämmer när man kollar på ett TV-program och att man inte längre måste vänta på sändningstiden för att kunna följa TV-programmet. 

Det bör dock noteras att många dagliga program, som Aktuellt eller andra nyhetsprogram, produceras vid ett specifikt klockslag och inte går att streama innan de har sänts på TV. Detta då programmen i fråga sänds live, dock både via streaming och TV.

Fristående aktörer konkurrerar om tittarna med storbolagen 

Alldeles uppenbart har också konkurrensen förändrats på TV-marknaden, där fler operatörer och streamingtjänster nu slåss om de traditionella TV-tittarna. Det gör att människor förändrar sina vanor, just eftersom det plötsligt finns andra alternativ. 

Dessutom finns det numera fristående aktörer som producerar TV-program eller videoklipp, samtidigt som man riktar sig till samma publik. Via YouTube och andra plattformar kan privatpersoner producera innehåll som konsumeras av människor via skärmar. 

Sammanfattning 

Ur ett traditionellt perspektiv har TV varit ett viktigt inslag i många människors liv, inte minst som en social samlingsplats. Men det som tidigare var TV-vanor som gick ut på att man samlades framför TV-apparaten vid en specifik tid på en fredag eller lördag har nu blivit något helt annorlunda. 

Det stora utbudet, möjligheten att streama och tillgången till innehåll via flera olika plattformar har gjort att TV-vanorna sakta men säkert blivit mer flexibla. Nu konsumerar varje individ underhållning på det sätt som man själv vill, snarare än på det sätt som man tvingades till när utbudet var betydligt mer begränsat.